Opleiding tot ULM-piloot

Motorvliegen heeft lang de reputatie gehad niet zo toegankelijk te zijn voor het grote publiek. Het ULM-vliegen doet de laatste jaren haar best om het tegendeel te bewijzen: vliegen is voor iedereen.

ULM-toestellen onderscheiden zich van sportvliegtuigen voornamelijk door hun beperkt gewicht: ze zijn lichter, want je kan maximaal één passagier meenemen. 

Het ULM-vliegen is een nationaal gegeven: daar waar sportvliegen Europees wettelijk vastgelegd is, verschilt ULM-vliegen per land. De huidige Belgische wetgeving kan je hier raadplegen: Koninklijk Besluit 20 december 2024.

Wat zijn de vereisten?

Je hebt geen diploma nodig om te starten, een portie gezond verstand en motivatie brengen je al heel ver. 

Om je vergunning te behalen, moet je:

Medisch certificaat

Elke kandidaat moet een medisch onderzoek ondergaan bij een luchtvaartgeneeskundige keuringsarts. Er zijn medische minima, maar de meeste personen voldoen hieraan. Dat een kandidaat-piloot niet slaagt voor deze medische controle, is eerder uitzonderlijk. 

Wil je leren vliegen en heb je twijfels over je medische geschiktheid, dan is het aan te raden om zo snel mogelijk een medisch onderzoek te laten uitvoeren.

Je medisch certificaat (klasse 2 LAPL) zal je periodiek moeten vernieuwen, afhankelijk van je leeftijd: 

Belgian Civil Aviation Authority (BCAA)/Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) hanteert deze officiële lijst van luchtvaartgeneeskundige keuringsartsen.

De theorieopleiding

De theoriecursus is hetzelfde voor alle aspirant piloten, of je nu kiest voor sportvliegen of ULM-vliegen. Hoewel het examen bij BCAA/DGLV verschillend is, vinden wij dat elke privaat- en ULM-piloot over dezelfde theoretische kennis moet beschikken. We vliegen immers in hetzelfde luchtruim.

De lessen worden gespreid over een periode van circa 7 maanden en bevatten volgende vakken:

  1. Luchtvaartreglementering
  2. Kennis van het vliegtuig en instrumenten
  3. Vluchtbeginselen
  4. Meteorologie
  5. Navigatie
  6. Radiocommunicatie
  7. Menselijke prestaties
  8. Operationele procedures
  9. Gewichts- en prestatieberekening

Aan het einde van ieder vak wordt er een examen georganiseerd door Aero-Kiewit. 

Proefexamen

Op het einde van het totale lespakket en dus aan het einde van het schooljaar wordt een globaal proefexamen afgenomen. De voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het proefexamen is dat je voor minimum 70% aanwezig was bij de lessen.

Theoretische examens bij BCAA/DGLV

De theoretische examens (Reglementering, Meteorologie, Menselijke Prestaties en Communicatie) leg je af bij het BCAA/DGLV te Brussel. Je moet 70% halen om geslaagd te zijn. De examens over Aerodynamica, Techniek van het vliegen, Operationele procedures e.a. leg je af bij een examinator voor of na je praktijkexamen. Wie de lessen intensief volgt, slaagt.

Alle informatie over de verschillende examens vind je op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Praktische info

De theorielessen vinden plaats in het pilotenlokaal van Aero-Kiewit vzw op dinsdag en vrijdag van 19.00 tot 22.30 uur, telkens vanaf oktober tot ca. begin april. Tijdens de schoolvakanties is er geen les.

De kostprijs bedraagt €395. Indien je slaagt voor het examen bij BCAA en je bent lid van de club*, dan krijg je €250 terug om te spenderen aan het huren van een clubtoestel.

De handboeken zijn te verkrijgen via de club bij de start van de lessenreeks en kosten €230.

*Om de theorieopleiding bij Aero-Kiewit te volgen is geen lidmaatschap vereist.

Wie de theoriecursus tijdens vorige jaren volgde en tot op heden nog niet geslaagd is of onvoldoende de lessen heeft kunnen volgen, kan (gratis) de lessen opnieuw bijwonen.

De praktijkopleiding

Er wordt aangeraden de praktijklessen te combineren met de theorieopleiding, zo kan je de theorie direct koppelen aan de praktijk. Bovendien zorgt dit voor extra motivatie om te studeren! 

Om de praktijkopleiding te volgen, moet je lid zijn van Aero-Kiewit vzw. 

Bij ons leer je vliegen met een Tecnam P92 (OO-G83). 

Als je er klaar voor bent, meld je je aan bij onze hoofdinstructeur, die dan voor jou een dossier zal registreren. Je kiest zelf in overleg met je instructeur wanneer je praktijklessen plaatsvinden. 

Vliegboek

Alle vluchten moeten correct worden gelogd in een vliegboek, dat je eveneens bij BCAA/DGLV kan aanvragen

Het praktijkexamen

Aan het einde van je praktijkopleiding (na minstens 25 vlieguren) en nadat je geslaagd bent voor het theoretische examens, leg je je praktijkexamen af met een examinator naar keuze. 

Alle informatie over het aanvragen van je praktijkexamen, vind je onder de rubriek Didactische examen op de website van FOD Mobiliteit en Vervoer. 

Nadat je je praktijkexamen hebt afgelegd, bezorgt je examinator het examenverslag aan het BCAA/DGLV. Jij moet dan enkel nog je vergunning aanvragen

Beperkt bewijs van Radiotelefonist & English Language Proficiencytest

Een radio is niet verplicht aan boord van een ULM, maar als je er eentje gebruikt, moet je hiertoe gemachtigd zijn. Die machtiging krijg je door een Beperkt bewijs van Radiotelefonist.

Waar je voorheen bij het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) langs moest voor een examen, worden je radioskills nu gewoon getest tijdens je praktijkexamen. Nadat je hiervoor geslaagd bent, dan zal de examinator het BIPT hiervan op de hoogte stellen zodat jij je Beperkt bewijs van Radiotelefonist toegestuurd krijgt.

Omdat radiocommunicatie in België officieel in het Engels verloopt, zal je ook moeten bewijzen dat je voldoende kennis hebt van de Engelse taal tijdens een English Language Proficiencytest (ELP). Dit omvat een mondeling examen bij een erkend examinator of examencentrum.

Om te slagen, moet je minimum een level 4 behalen:

Globaal kostenplaatje

Globaal mag je uitgaan van een totaalbudget van €8.000 voordat je je ULM-vergunning behaalt. Dit omvat:

* De totale kostprijs van de praktijkopleiding is afhankelijk van de leercurve van de kandidaat. 

Contacteer ons

Heb je (nog) vragen? Contacteer ons gerust!

Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

© 2025 Koninklijke Aero-Kiewit vzw